تبلیغات تجاری کمینی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه حقوق مالکیت فکری دانشگاه قم

2 دانشجوی کارشناسی ارشد دانشکده حقوق دانشگاه قم

10.22091/diplic.2024.10133.1007

چکیده

در خاتمه قرن بیستم متخصصان دانش بازاریابی به یافته‌ای مهم دست یافتند که عبارت از این بود که بازاریابی موفق، حاصل فعالیت معمول و روزمره کارکنان واحدهای بازاریابی و بازاریاب‌های آن‌ها نیست، بلکه پدیده‌ای است که آمیخته‌ای از طرز فکرها، اقدام‌ها، رقابت و فرآیند طرح‌ریزی بازار است. بر همین مبنا نوع جدیدی از تبلیغات با نام تبلیغات کمینی مورد توجه قرار گرفت. تبلیغات کمینی، عملی است که اشخاص غیراسپانسر را در تقابل با تهیه‌کنندگان هزینه‌های گردهمایی‌های بزرگ، اسپانسرها و دیگر دارندگان حق قرار می‌دهد. باوجوداینکه تبلیغات کمینی عملی رایج می‌باشند ولی در واقع بسیاری از کشورها قوانین خاصی برای این‌گونه اقدامات وضع نکرده‌اند. نوع دیگری از تبلیغات کمینی با هدف ضربه زدن به رقبا به‌عنوان یک تکنیک تجاری در بعضی از کشورها کاربرد دارد. در بعضی از کشورها مثل برزیل، روسیه و انگلستان که در آن‌ها صاحبان رویدادها و گردهمایی‌های بزرگ مانند کمیته‌های المپیک و فیفا، تلاش‌های بسیاری را در جهت ایجاد قوانین انحصاری برای به دست آوردن حقوقی خاص برای برگزاری این گردهمایی‌ها داشتند، قوانین خاصی برای حمایت از آن‌ها در مقابل تبلیغات کمینی تصویب شد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


Reference
Achtari, L. (2009-2010). Le régime de l’ambush marketing: une oeuvre inachevée.
Ambush Marketing Case Study: successfully leveraging high-profile. (July 2010).
Bhattacharjee, S. (n.d.). Ambush marketing - The problem and the projected solution vis-à-
vis intellectual property law - A global perspective.
Conor Griffin, Duncan Grehan, Dublin cgriffin. (n.d.). Ambush marketing – Pushing the
boundaries or a legitimate sales tactic.
Dannemann Lundgren, F. (September 13, 2010). Event Marks: A Necessary Form of
Protection against Ambush marketing?
Dr. A. Lenin Jothi. (March 2015). Ambush Marketing: A Conceptual Framework.
International Journal of Management and Social Science Research Review, 1(9), 115.
FAJGENBAUM, F., & LACHACINSKI, T. (n.d.). Ambush Marketing.
Glaviano, B. N. (May 2013). Ambush marketing in Mega-sporting events: Drawing the
line freedom of expression.
Global Advertising Lawyers Alliance. (2014).
http://dictionary.abadis.ir
http://iranmct.com/
http://www.lewissilkin.com/en/insights/the-fifa-world-cup-2022---ambush-marketing-and-
the-law
http://www.linkedin.com/pulse/ambush-mareting-2022-fifa-world-cup-highlights-winners-
portela?trk=pulse-article
https://imbusiness.passle.net/post/102i4zn/ambush-marketing-and-the-2022-and-2023-fifa-
world-cups
IP and Competition Law Newsletter Switzerland. (May 28, 2014). FIFA World Cup -
Ambush Marketing.
Kala, Z. (January 2012). Ambush Marketing in the Context of the 2012 London Olympic
Games.
Sharma, P. R. (n.d.). Ambush Marketing - The Concept.
Preuss, H., et al. (2008). Ambush Marketing in China: Counterbalancing Olympic
Sponsorship Efforts. ABAM, 7, 245. Cited in Zaman Kala.
Scassa, T. (2011). Ambush Marketing and the Right of Association: Clamping Down on
References to That Big Event with All the Athletes in a Couple of Years. Journal of
Sport Management, 25, 354-370.