2
گروه آموزشی حقوق، دانشکده حقوق و الهیات، دانشگاه شهید باهنر، کرمان، ایران.
10.22091/diplic.2024.10191.1005
چکیده
امروزه اشخاص مشهور نشانههای هویتیشان مانند نام، صدا، تصویر و ... را با گرفتن مابازای مالی، در اختیار افرادی میگذارند که میخواهند با استفاده از شهرت فرد به کسب درآمد بیشتر برسند. همچنین بعضیها از ین طریق به دنبال جلب تمایل افراد جامعه به کالای مدنظرشان هستند. با توجه به مالیت داشتن حق شهرت و سلطه شخص بر حق خود و همچنین جلوگیری از سودجویی اشخاص برای جعل و استفاده بدون اجازه از آن و نیز برای احترام به هزینه و وقتی که شخص مشهور برای شهرتش گذاشته، بایستی اقدامات قانونی لازم در راستای حمایت از این حق صورت بگیرد. حق شهرت، حقی عام و ذاتی هر انسان در مدیریت استفاده از هویت و شخصیتش در بخش تجاری است و همچنین با توجه به مبانی عرفی، حقی مالی تلقی میشود که لزوم حمایت قانونی از آن امری طبیعی تلقی میگردد. هدف پژوهش حاضر بیان مبانی فلسفی مال انگاری حق شهرت و ضرورت حمایت از آن میباشد. با توجه به اینکه تاکنون در رابطه با موضوع مبانی فلسفی مال انگاری حق شهرت، اهتمام چندانی در ادبیات حقوقی ایران نشده است و منابع کمی در این رابطه وجود دارد، لذا پژوهش حاضر با بررسی نظرات فلسفی اشخاصی برجسته همچون جان لاک، ایمانوئل کانت و فریدریش هگل، با تکیه به روش تحلیلی توصیفی به دنبال تبیین مبانی فلسفی مال انگاری حق شهرت و ضرورت حمایت از آن میباشد.
حدادزاده شکیبا, علی, & سهرابی شعبجره, فرزانه. (1402). بررسی مبانی فلسفی مال انگاری حق شهرت و لزوم حمایت از آن. حقوق مالکیت فکری کشورهای اسلامی, 1(1), 63-75. doi: 10.22091/diplic.2024.10191.1005
MLA
علی حدادزاده شکیبا; فرزانه سهرابی شعبجره. "بررسی مبانی فلسفی مال انگاری حق شهرت و لزوم حمایت از آن". حقوق مالکیت فکری کشورهای اسلامی, 1, 1, 1402, 63-75. doi: 10.22091/diplic.2024.10191.1005
HARVARD
حدادزاده شکیبا, علی, سهرابی شعبجره, فرزانه. (1402). 'بررسی مبانی فلسفی مال انگاری حق شهرت و لزوم حمایت از آن', حقوق مالکیت فکری کشورهای اسلامی, 1(1), pp. 63-75. doi: 10.22091/diplic.2024.10191.1005
VANCOUVER
حدادزاده شکیبا, علی, سهرابی شعبجره, فرزانه. بررسی مبانی فلسفی مال انگاری حق شهرت و لزوم حمایت از آن. حقوق مالکیت فکری کشورهای اسلامی, 1402; 1(1): 63-75. doi: 10.22091/diplic.2024.10191.1005